Bałkany 2018 - Albania porady praktyczne – najlepsze trasy widokowe w Albanii
Albania prężnie się rozwija i ma świadomość potencjału turystycznego. Powstaje coraz więcej dróg umożliwiających dotarcie do miejsc wcześniej zarezerwowanych jedynie dla offroadowców. Jednych to cieszy, inni z nostalgią wspominają przeżytą przygodę i dziewiczość tych miejsc, a jeszcze inni żałują, że nie wyprzedzili cywilizacji i nie dotarli tam przed nią. Ale czy to oznacza, że nie warto już jechać do Albanii? Oczywiście, że WARTO!!! Wciąż wiele tras jest wyzwaniem, podnosi poziom adrenaliny i pozwala na zarejestrowanie obrazów, które na zawsze pozostają w pamięci!
Poniżej trasy, które polecamy:
SH8 – Albania – 120 km
Uznawana za jedną z najpiękniejszych nadmorskich dróg na świecie. Rozciąga się na Riwierze Albańskiej pomiędzy Sarandą i Wlorą. Najwyższym (1043m n.p.m.) i obowiązkowym punktem jest przełęcz Llogara, na którą prowadzą podnoszące poziom adrenaliny serpentyny. Cudowne widoki i na morze i na góry. Na trasie liczne zjazdy do plaż. Nawierzchnia – asfalt w dobrej kondycji, oznakowana i zabezpieczona niemalże na całej długości.
39.875207, 20.027100 – SH8 początek
40.196867, 19.595940 – przełęcz Llogara (Llogara Pass)
40.454132, 19.486543 – SH8 koniec
SH8 – relacja z wyjazdu – patrz tu DZIEŃ 8
SH79 – Albania – 32 km
Mniej uczęszczana droga, która wiedzie od przejścia granicznego z Macedonią do Korczy. Główne atuty to bliskość Jeziora Prespa i piękne widoki na pasmo Gór Galicica. Trasa nie jest zbyt wymagająca, nawierzchnia asfaltowa, jakość dobra.
40.697315, 20.865023 – trasa SH79 koniec
SH79 – relacja z wyjazdu – patrz tu DZIEŃ 6
SH75 - Albania – 168 km
Górska droga ze spektakularnymi widokami na szczyty na pograniczu z Grecją, a następnie wijącą się w dole, towarzyszącą na długim odcinku rzekę Wjosa. Trasa wiedzie z Korczy prawie do samej Tepeleny. Jednym z punktów, który zdecydowanie polecamy odwiedzić są źródła termalne Benje (więcej o źródłach tu).
Nawierzchnia – pierwszy, niedługi odcinek nowiutki, rewelacyjny; dalej jakość asfaltu bardzo słaba, miejscami zupełny brak, masa dziur, droga kręta, wąska, co chwila ograniczenia do 20 km/h
Należy uważać na zwierzęta często spacerujące po drodze i psy pasterskie, które mogą być bardzo niebezpieczne.
40.633377, 20.791615 – SH75 początek
40.258012, 20.055458 – SH75 koniec
SH75 – relacja z wyjazdu – patrz tu DZIEŃ 6 i tu DZIEŃ 7
SH21 – Albania – 60 km
Jedna z najsłynniejszych tras Albanii, prowadzi do ukrytej w środku gór wioski Theth. Epicka przygoda w sercu Gór Przeklętych (Góry Północnoalbańskie, z alb. Bjeshket e Namuna)!
Nie ma co liczyć na sklepy czy stacje benzynowe, także zaopatrzenie należy zrobić przed wjazdem. Droga idealna dla motocyklistów – każdy znajdzie coś dla siebie. Pierwszy odcinek dobrego, wijącego się asfaltu z przyjemnymi zakrętami i pięknym widokiem na góry, które będąc coraz bliżej przytłaczają swoją przeklętą mocą. Ostatni 18-kilometrowy odcinek - szutrowy zupełnie dziki, bez oznaczeń i zabezpieczeń, dosyć niebezpieczny – wąsko, nie wiesz co czyha za zakrętem, a na luźnych kamyczkach nie trudno o wywrotkę.
Trasa w pełni przejezdna również dla samochodów, w tym tych nieposiadających napędu 4x4, ale trzeba uważać na nierówności, zachować zdrowy rozsądek i lepiej nie wybierać się tam po obfitych deszczach, kiedy woda w przecinających trasę strumyczkach może uniemożliwić przejazd. Osobowe auta oczekujące na serwis to stały element tamtejszego krajobrazu. Trzeba uważać na niepozornie wyglądające muldy skrywające pod miałkim szutrem sporawe kamienie. Zwieńczeniem trasy jest wioska Theth z ciekawą historią i tradycjami.
42.220568, 19.446456 – SH21 początek
42.394155, 19.773340 – SH21 koniec
SH21 – relacja z wyjazdu patrz tu DZIEŃ 12
SH20 - Albania - 63km
Wijąca się wstążka idealnego asfaltu przyklejonego do zboczy masywnych Gór Północnoalbańskich, w zachodniej ich części – rejonie Kelmend. Łączy przejście graniczne Vermoshi-Guci z Hani i Hotit również niedaleko granicy. Cała trasa liczy ok. 63km i została zmodernizowana w 2017 roku (na Googlach na północnym odcinku brak aktualizacji – wciąż szuter). Kolejny dowód na to jak Albania stara się dogonić Europę; osobiście, jak większość motocyklistów, odczuwamy żal, że nie byliśmy tam wcześniej i nie poznaliśmy tego dzikiego jeszcze wtedy regionu. Inne doświadczenia, inne emocje... to już nie wyzwanie, a rekreacyjna jazda. Nie zmienia to faktu, że odwiedzając Albanię trasę należy wpisać jako obowiązkowy punkt programu – widoki powalają, ogrom przestrzeni pozwala głębiej oddychać. Nie znajdziesz tam restauracji i kramików, ale trasa przygotowana pod turystów – tablice informacyjne, oszklone tarasy widokowe umożliwiające spojrzenie z góry na asfaltowe drabinki wtopione w intensywnie zielony dywan. Spektakularnym miejscem jest przełęcz Leqet e Hotit – wspinanie się agrafkami dostarcza wielu wrażeń:)
42.583107, 19.774215 – SH20 koniec
SH20 – relacja z wyjazdu – patrz tu DZIEŃ 12
Kraje tranzytowe również mają sporo do zaoferowania; poniżej trasy, które warto uwzględnić planując przejazd do Albanii:
Trasa 504 - Macedonia – 28 km
Uwielbiana przez motocyklistów – serpentynami przez Park Narodowy Galichica, z widokami, których się nie zapomina. Przy wjeździe pobierana opłata 100 MKD, choć pewności nie mam czy to nie jakaś samowolka;) Wąską drogą wspinamy się na przełęcz Livada (1568m n.p.m.), warto zatrzymać się w małej zatoczce tuż przy kapliczce, skąd rozpościera się przepiękny widok na Jezioro Ochrydzkie. Cała trasa wyasfaltowana, jakość przyzwoita, momentami niebezpiecznie – wyrwy, brak zabezpieczeń. Na zjeździe, po pokonaniu ostatniego, leśnego odcinka docieramy do graniczącego z Macedonią, Albania i Grecją Jeziora Prespa.
40.961271, 20.897499 – trasa 504 koniec
Trasa 504 – relacja z wyjazdu – patrz tu DZIEŃ 6
R1 (P1)- Czarnogóra – 42 km
Jedna z najsłynniejszych dróg widokowych Czarnogóry. Zaraz za oznaczonym, świetnym punktem widokowym na Bokę Kotorską rozpoczyna się najciekawszy odcinek tej trasy – drabinka z oznaczonymi 25 zakrętami - zawrót głowy gwarantowany!:) Na całości asfalt, jakość dobra, ale trzeba uważać na porozsypywane kamienie.
42.387148, 18.930069 – trasa R1 (P1) koniec
Trasa R1 – relacja z wyjazdu – patrz tu DZIEŃ 13 i tu DZIEŃ 14
R14 (P14) – Czarnogora – 45 km
Przecinająca wpisany na listę UNESCO Park Narodowy Durmitor, górska, dostarczająca wielu wrażeń droga pośród dziewiczej, nieskażonej komercją natury, fenomenalnych widoków na różnokolorowe skały i malownicze doliny. Trasa jest najwyżej położoną w Czarnogórze i prowadzi przez przełęcz Sedlo (1907m n.p.m.) Na terenie wytyczono tzw. Panoramic Road i zdecydowanie nazwa nie jest tylko chwytem marketingowym!
43.168803, 18.858028 – R14 koniec
R14 – relacja z wyjazdu – patrz tu DZIEŃ 15
E762 - Czarnogora – 25km (część)
Ogólna długość trasy europejskiej E762 wynosi około 257 km, zaczyna się w Sarajewie i kończy w Albanii, poniższe współrzędne dotyczą niewielkiej, ale wyjątkowej jej części w Czarnogórze. Biegnie wzdłuż imponującego Kanionu Rzeki Pivy – głębokiego na 1200 m, o długości 33 km, tuż pod skalnymi urwiskami, przez szereg (56!!!) surowych tuneli wykutych w skałach. Mijamy ogromną, betonowa zaporę Mratinje, dzięki której powstało drugie co do wielkości w Czarnogórze (12 km2) Jezioro Pivsko i po 10km przekraczamy granicę z Bośnią i Hercegowiną.
43.348520, 18.845406 – E762 koniec
E762 – relacja z wyjazdu – patrz tu DZIEŃ 15
Lovcen – Czarnogóra – 32 km (z wjazdem na na Jezerski Vrh)
Trasa biegnie przez Park Narodowy. Zjechać można w Cetynii z trasy P1 i przebijając się przez góry wrócić do jej najciekawszego odcinka z serpentynami w okolicach Kotoru. Postanowiliśmy wjechać na drugi co do wysokości szczyt w paśmie Lovcen w Górach Dynarskich – Jezerski Vrh (1657 m) z Mauzoleum Njegosa. Nie żałowaliśmy – patrząc z góry nagminnie używane sformułowanie o widokach zapierających dech w piersiach stało się rzeczywistością! Naturalny spokój i harmonia. To co tam zobaczyliśmy pozostawia niepowtarzalne i niezapomniane wrażenia wizualne. 42.394122, 18.915800 – trasa przez Lovcen na Jezerski Vrh początek
42.398054, 18.840094 – parking przy wejściu na Jezerski Vrh
42.425421, 18.800337 - trasa przez Lovcen na Jezerski Vrh koniec
Lovcen - relacja z wyjazdu – patrz tu DZIEŃ 13
R15 – R23 (P15 – P23) - Czarnogóra – 45 km
Trasa, o której nie wspomina się w przewodnikach. Całość jest dłuższa, odnosimy się tylko do odcinka, który wybraliśmy jako skrót zjeżdżając od strony Kotoru z R14 w kierunku Monastyru Ostróg. Postanowiliśmy dodać ją do zestawienia, bo dostarczyła nam zupełnie innych emocji niż pozostałe. Fakt – znaczne pogorszenie drogi, wąsko, bez barierek, tempo jazdy żółwie, ale klimatycznie, pięknie dziko, skały, wysuszone drzewka, wszystko jakby obumarłe, opuszczone duże budynki, wioski po 3 chałupy + 1 kafana:) Potem zjazd w jeszcze węższą i jeszcze gorszą R23 (P23). Zero stacji, sklepów. Ludzi nie widać, zwierząt nie widać, ptaków, owadów... Na 45 km mijamy jeden samochód... Inna planeta. Oznaki cywilizacji dopiero w miasteczku Danilovgrad.
42.546089, 19.099359 - R15 – R23 (część) – koniec
R15 – R23 – relacja z wyjazdu patrz tu DZIEŃ 14
Na skróty:
Bałkany 2018 - Albania porady praktyczne – najlepsze trasy widokowe w Albanii
Bałkany 2018 - Albania porady praktyczne – ciekawostki, obyczaje, na co uważać w Albanii
Bałkany 2018 - Albania porady praktyczne – jakość dróg w Albanii
Bałkany 2018 - Albania porady praktyczne – co zjeść? Kuchnia albańska.
Bałkany 2018 - Albania porady praktyczne – winiety, opłaty drogowe
Bałkany 2018 - Albania porady praktyczne – waluta
Bałkany 2018 - Albania porady praktyczne – granice, wymagane dokumenty
BAŁKANY 2018 - Dzień 1-3 Polska - Serbia: Belgrad
BAŁKANY 2018 - Dzień 4 Serbia - Macedonia: Belgrad - Skopje
Bałkany 2018 - Dzień 5 Macedonia: Skopje – Kanion Matka – Tetovo malowany meczet – Park Mawrowo (zatopiony kościół) – trasa R1201 część – monastyr Sveti Jovan Bigorski – Struga
Bałkany 2018 - Dzień 6 Macedonia - Albania: Struga – Ochryda – Pestani – Jezioro Ochrydzkie – Klasztor Św. Nauma - Jezioro Prespa – trasa 504 – trasa SH79 – trasa SH75 ( część I ) - Farma Sotira
Bałkany 2018 - Dzień 7 Albania: Farma Sotira – trasa SH75 (część II) - źródła termalne Benje – Girokastra
Bałkany 2018 - Dzień 8 Albania: Kemping Girokastra – Błękitne Oko – Riviera Albańska SH8 - Saranda – plaża Lukowa – Porto Palermo – plaża Dhermi – plaża Palase
Bałkany 2018 - Dzień 9 Albania: Plaża Palasë – Przełęcz Llogara trasa SH8 – Wlora – Zwernec – Berat
Bałkany 2018 - Dzień 10 Albania: Berat – Kanioni i holtes – Oko Cyklopa – Tirana Kashar
Bałkany 2018 - Dzień 11 Albania: Tirana Kashar – Kruja – Szkodra
Bałkany 2018 - Dzień 12 Albania: Szkodra – SH21 - Góry Przeklęte – Theth – SH20
Bałkany 2018 - Dzień 13 Albania - Czarnogóra: SH20 – Sveti Stefan – Lovcen – trasa R1 (P1) – Kotor
Bałkany 2018 - Dzień 14 Czarnogóra: Kotor – trasa R1 przy Lovcen – Monastyr Ostrog – Żabliak
Bałkany 2018 - Dzień 15 Czarnogóra - Chorwacja: Żabliak – Durmitor R14– Piva Canyon Road - Suza Chorwacja
Bałkany 2018 - Dzień 16-17 Chorwacja - Polska: Suza - Dolny Kubin - Warszawa
Świetny blog podróżniczy. Ja już od 4 lat jestem w podróży i też coś tam sobie skrobię :) Głównym tematem mojego portalu to
OdpowiedzUsuńjak tanio podróżować. Polecam zajrzeć też do mnie :)